Vad hände med min prins?

Hejsan! Dagen idag började med jobb 6-13:30 som varje dag kommer se ut nu! Sen åkte jag hem och gav hästarna middag sen gick jag in och satte mig i soffan, tänkte bara vila kroppen lite en stund. MEN råkade visst somna i sisådär två timmar, vaknade vid 5 igen.. Haha men som tur är så har jag hunnit med det jag ska ändå, Ella har blivit riden i paddocken! Hoppade studs med henne idag för att få henne ner på jorden lite, när hon hoppar bana och enstaka hinder så blir hon lätt stressad men med serier måste hon tänka och hoppa igenom hela kroppen. Hon skötte sig i varje fall jätte fint och lyssna både fram och bak, dutti! 
Nu väntar jag på lite mat och ska sen på kalas hos Eriks mormor och morfar, men han spelar match så vi ska dit senare än alla andra. Men hinner vara där en stund i varje fall! 



Fråga: vad hände med tippen? 
Svar: jag vet inte riktigt hur många av er som följt oss de senaste 2-3 åren. För er som inte kommer ihåg eller har vart med så länge så kommer här en förkortad version av allt som hände och har hänt. Men för två år sen på sommaren blev Tippen väldigt dålig, han fick kramper och han stod i slöinge i ca 2 veckor och redan då var hans liv på en skör linje. Veterinärerna hittade INGET och dom gjorde tusen undersökningar, dom sa "du har en väldigt fin 17-årig ponny allt ser fint ut" det var ett mysterium för oss alla vad som hände. Men han kom hem och blev fit for fight igen, tävlades och var lika fin om inte finare än innan. Men ca 1 år efter detta hände fick han ett litet krampanfall igen, det är typ som en människa som får epilepsianfall fast hästar står upp då.. Detta varade i kanske 10-30 sekunder och sen var han som vanligt igen och när han var sjuk så krampa han lite smått från och till i 1 vecka. Vi pratade med veterinärerna och dom trodde inte det var någon fara så länge det inte blev värre & mer ofta. Han har fått ett fåtal de senaste året, Max 3! 

Den senaste månaden har han fått ett anfall och i onsdags hade han gått igenom stängslet TRE gånger, vilket han aldrig gjort förr. Vi tyckte det var konstigt och kollade igenom han men han var som vanligt, vi trodde han kanske bara fått ett stick och fått panik ungefär! På torsdagen var Jennifer hemma och red på dagen och även Lina var i stallet, vilket var en väldig tur. Jennifer var i paddocken och red och samtidigt ser hon Tippen få ett anfall och flyger igenom stängslet och halft fastnar, innan hon är framme är han loss och har slutat. Hon tar då in han och han är lite hängig och så, när mamma kommer hem från jobbet går jag och hon ut med han i vår kulle. Helt plötsligt får han det värsta anfallet vi någonsin sett han få, det tar minst 1-2 minuter innan det är slut och tippen är väldigt skärrad. Jag gråter som en galning (förstod att det var slutet) och vi ringer vår veterinär som kommer efter 20 minuter och så fick min älskade tippen vandra vidare till de gröna ängarna. Och troligen så är det därför han gått igenom stängslet, att han fått anfall och fastnat.

Eftersom anfallen blev så täta och så illa fanns det inget att göra och vi vill inte låta han gå igenom samma procedur som för två år sen, aldrig. Så detta var det bästa för min prins, han ska inte behöva lida. Han har vart mig trogen i över 6 år och då ska jag vara han trogen och inte låta han lida en sekund mer "än  nödvändigt". Min älskade Tripelaire betydde allt för mig och det enda jag ville var att han skulle må bra och det tror jag, eller jag vet att han gör nu! 
Så vi vet fortfarande inte varför han fått dessa anfall. Det enda vi och vår veterinär spekulera i var tex att han fått epilepsi, något neurologiskt eller någon tumör i hjärnan som växt och då tryckt på nerver eller liknande. Det gjordes tester för två år sen för allt de + tusen saker till men inget hittades. Så ingen vet varför, men allt ska man inte ha reda på heller. 
Då nu & föralltid, Tripelaire <3
1 Emmy:

skriven

Stackare :(

Kommentera här: